نامه اعتراض جامعه دندانپزشکی کشور به عملکرد دبیرخانه دندانپزشکی وزارت بهداشت


بسمه تعالی
 وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر هاشمی  

با سلام و عرض ادب
احتراما ضمن تشکر و سپاس مجدد از همراهی و پشتیبانی شما در حل مشکلات متعهدین ضریب کا دندانپزشکی ، با توجه به ادامه برخی مشکلات و همچنین اقدامات نادرست و مشکل ساز دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی تحت مدیریت جناب آقای دکتر عسگری بر آن شدیم لیست تخلفات و اقدامات خلاف قانون این دبیرخانه را به عرض شما برسانیم تا در این خصوص طبق صلاحدید تصمیمات لازم را اتخاذ فرمایید .
توضيحا خدمت حضرتعالى عرض مينماييم که متاسفانه رفتارهاى فردگرایانه نه تنها به آرام کردن تنشها و التهابات کمکي نميکند بلکه باعث شده تشنج و نارضايتى ها هر روز بيشتر شده و دائما شاهد اعتراضات در عرصه هاى نوظهورى هستيم

۱- عدم توجه و تمکین به قوانین جاری و بالا دستی کشور در خصوص دوران تعهد دستیاری ( در مورد متعهدین عام، خاص ورودی قبل از تصویب قانون گسترش عدالت آموزشی یعنی ۱۳۸۹ و همچنین متعهدین خاص شهرهای بزرگ ) لازم به ذکر است که این مورد سبب اعتراضات گسترده گشت که به حمدالله با پشتیبانی مقامات بلندپایه کشور و شخص وزیر محترم بهداشت و معاونت محترم آموزشی و دیگر بزرگان وزارتخانه با ابلاغ آیین نامه خدمت متعهدین و متمم آن تا حد زیادی بر طرف گشت.

٢- عدم توجه به ابلاغيه ارديبهشت ماه امسال در مورد مدت تعهدات ضريب كا و متمم آن و تلاش براى بى اثر نمودن آن كه به اشكال مختلف از طرف دبيرخانه انجام مى گيرد كه از اين دسته اقدامات مى توان به تلاش در جهت اخذ مجدد تعهد محضرى خلاف قانون و ٢/٥ برابرى مدت تحصيل اشاره كرد كه مورد اعتراض قرار گرفت و در نهايت در نامه اى كه آقاى دكتر عسگرى به آقاى دكتر افشارى فرستاده اند باز هم به متمم ابلاغيه اشاره اى نشده است كه مشخص كننده سنگ اندازى تعمدى ايشان درمسير تحقق مطالبات همكاران مطابق با ابلاغيه و متمم مى باشد كه البته متن اين نامه جهت استحضار حضرتعالى ضميمه نامه شده است.
مطمئنا تلاش بيش از اين براى تضعيف اثر ابلاغيه مذكور از طرف دبيرخانه منجر به خشم و اعتراض شديد همكاران ضريب كا و ايجاد نا امنى و بى نظمى در امور خواهد شد كه از اين بابت جاى نگرانى بسيار مى باشد.

٣- تعیین ظرفیت نامناسب دوره های عمومی و تخصصی و عدم وجود برنامه ريزى براى توزيع مناسب دندانپزشكان در مناطق محروم که در صورت ادامه این روند، سیل دندانپزشکان آموزش نديده و بیکار در جامعه سرازیر خواهد شد که عواقب شدیدی بر اقتصاد درمان و سلامت و بهداشت دهان و دندان جامعه خواهد داشت.

٤- انتخاب کتابهای به اصطلاح ملی به عنوان رفرنس برای آزمون های ورودی دستیاری، در حالی که هنوز این کتب در کوریکولوم آموزشی دوره های عمومی به عنوان کتاب مرجع معرفی و تدریس نشده اند ، که این امر هم موجب اعتراض ذینفعان قرار گرفته است.

٥- تقسیم نیروهای متخصص بعد از آزمون دانشنامه سال ۱۳۹۵ با احکام ناقص و بدون ذکر مدت تعهد که در تاریخ دندانپزشکی کشور بی سابقه بوده و با توجه به عدم اعتماد به دبیرخانه از سوی ذینفعان ، موجب اعتراض آنها قرار گرفته و عملا دست دبیرخانه را برای اقدامات خلاف قانون باز گذاشته است.

٦- افزایش بخشهای تخصصی بدون فراهم ساختن زیرساختها و امکانات لازم اعم از نیروی انسانی و امکانات سخت افزاری، برای مثال در یکی از دانشکده های دندانپزشکی امسال بدون داشتن حتی یک دانشیار و فقط با وجود دو استادیار ، اقدام به پذیرش دستیار تخصصی در رشته پروتزهای دندانی شده است که این موضوع در بسیاری از دانشکده ها در حال انجام است و این امر مطمئنا سبب افت کیفی آموزش تئوری و عملی و در نتیجه کاهش سطح بهداشت و سلامت دهان و دندان جامعه خواهد شد.

٧- عدم ارائه شفاف و مشخص نمرات و رتبه هاى بورد در چند سال اخير كه باعث از بين رفتن جو سالم رقابتى امتحان و سلب اعتماد همكاران در توزيع نيروها نسبت به وزارتخانه شده است .
٨- عدم همكارى با امور هيات علمى در ارائه آمار صحيح كه باعث صدور احكام بدون مدت زمان تعهد براى همكاران بعد از بورد امسال شده است كه اين نيز خود نوعى سنگ اندازى در مسير اجراى ابلاغيه ارديبهشت امسال و متمم آن در مورد مدت تعهدات قانونى همكاران بشمار مى رود.
٩- رفتارهاي غير اخلاقي و غير حرفه اى کارکنان دبيرخانه دندانپزشکى، درحاليکه اين دبير خانه ميبايست دوست و همراه دندانپزشکان و گره گشاى امور انها باشد.

١٠- عدم رسيدگى عادلانه به اعتراضات به حق ازمون دهندگان بعد از امتحانات دستيارى و بورد تخصصى و پافشارى بر پاسخ هاى ناصحيح در حالى كه مغاير با متن منابع ارائه شده از سوى سازمان سنجش ميباشد و عطف به ماسبق كردن ايين نامه هاى مربوط به برگزاري امتحان بورد تخصصى
١١- عدم تكميل ظرفيت رشته هاى تخصصى بعد از انصراف پذيرفته شدگان و خالى شدن ظرفيت بعضى از رشته ها كه متاسفانه باز هم باعث بى اعتمادى بيشتر شركت كنندگان به مسوولان دبيرخانه و بالطبع وزارتخانه شده است

امیدواریم با توجه به درایت حضرتعالی هرچه سریعتر این معضلات برطرف گشته و نسبت به تکرار نشدن این اقدامات تدبیر اساسی اندیشیده شود تا فعالیت های دبیرخانه تحت مدار قانون قرار گیرد.

در پايان اينجانبان نگرانى خود را از گره خوردن اعتراضات در زمينه هاى مختلف و تزايد تشنج در حوزه دندانپزشکى با رويکرد اينچنينى دبيرخانه اعلام مى داريم و لذا تقاضاى توجه ويژه به اين موضوع براى انتخاب فردى قانونمدار و مدير جهت 

اداره دبيرخانه دندانپزشكى داريم تا بسرعت از اعتراضات پى در پى كه شاهد آن هستيم جلوگيرى شود .
پيشاپيش از بذل توجه جنابعالى سپاسگزاریم.

 

از طرف امضا كنندگان نامه( جمعى از دندانپزشكان متخصص، دندانپزشكان عمومى و دانشجويان دندانپزشكى كشور)

رونوشت
۱- معاونت محترم آموزشی  بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
۲- ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور
۳- دادستان محترم کل کشور