Rayuan Penempatan kepada KPM


Guest

/ #19

2012-07-12 10:39

Kecewa kami para graduan Pendidikan Kolej Swasta melihat keyataan berulang daripada YAB TIMBALAN PERDANA MENTERI Merangkap MENTERI PELAJARAN MENGENAI Mengenai ISU PENEMPATAN GRADUAN PENDIDIKAN INSTITUT PENGAJIAN TINGGI di dalam laman web Kementerian Pendidikan Malaysia baru baru ini untuk kali ketiga sejak 2010.

Bahawa ” Bagi graduan IPTS, urusan temuduga dan pengambilan tidak dilaksanakan pada masa ini kerana KPM memberi keutamaan kepada graduan IPTA yang mana pengambilan mereka mengikuti bidang pendidikan yang telah diunjurkan lebih awal oleh KPM kepada Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Graduan IPG pula diberi keutamaan disebabkan latihan mereka dalam bidang pendidikan adalah tajaan KPM. ”

Kementerian Pelajaran secara jelasnya telah mendiskriminasi para graduan kursus pendidikan dari kolej swasta dengan tidak menberi mereka langsung perluang untuk ditemuduga untuk menjadi guru sejak 2010. Walaupun sebelum ini ramai diantara mereka graduan swasta contohnya dari Unitar / UniRazak berjaya ditemuduga telah diterima sebagai guru di sekolah

apa salah kami hinggalah dikriminasi serbegitu ? Ini termasuklah Jabatan Pelajaran dan Pejabat Pelajaran Daerah / Pengetua memberitahu bahawa graduan “Pendidikan” tidak dibenarkan untuk menjadi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT). Graduan berkenaan sama ada daripada kolej swasta atau institusi kerajaan yang diberikan LAN (Lembaga Akreditasi Negara ), harus diberi peluang sama jika memiliki potensi yang baik.

http://www.moe.gov.my/?id=13&aid=2600

By: TJ UniTAR / UniRazak

http://www.namaberita.com/2010/12/graduan-ijazah-sarjana-muda-pendidikan.html