أصلاح قوانين الاحوال الشخصيه المصريه - الرؤيه - الحضانه

Guest

#1126 السلام عليكم

2012-05-08 16:50

اقسم بالله العظيم انا من ساعه محسيت القانون ممكن يتغير وانا فرحان انا كنت تعيس لاانى خايف اطلق زوجتى المتسلطه هى واهلى على وكل حاجه تقول طلقنى وعمرك مهتشوف العيال اما الان لو تغير الوضح سوف اطلقها لتربيه اولادى ورعايتهم اقسم بالله انى اعمل بالكويت ليل مع نهار لتوفير كل شيى لااولادى ومهو عاجب وكمان سابت الاولاد وجاءت اللى الكويت زياره اقسم انهى معى بالكويت ولم اشوفها من6 شهور كامله تربى ابن اختها وسايبه اولادها مع مرات ابوها هزا حرام ولا حلال واولادى 7 سنواتو9 سنوات هل يعقل هزا
mahmooo@yahoo.com

#1127 نفسى احضم بنتى حبيببتى

2012-05-11 03:57

انا اب ش اهد الله عليا انى ابكى الان وانا اكتب لانى نفسى اضم بنتى فى حضنى اتخيلوا بنتى تييجى سيرتى تبكى واريدنى لكن القانون بتاع سوزان ومبارك منعونى ومنعوا الكثيرررين

Guest

2012-05-13 20:11

انا نفسي يخلصو الدلت ديه لاني نفسي اشوف ابني مره تنيه

Guest

2012-05-15 10:43

يعني زوج ترك أولاده ودخل في مشاكل أمام المحاكم مع أم أولاده حتي لا يصرف علي ابناؤه وبعدين بيدور علي حقه اعطوا الأ

Guest

2012-05-16 09:15

انا مطلقة ولى بنت عمرها ٧ سنوات وربنا اكرمنى وتزوجت وسافرت فى احدى الدول العربية وتركت ابتنى مع امى مع العلم ان ابو البنت لم يراها من وهى عمرها ٧ شهور ولم يسال عنها خالص وانا الان مقيمة الخارج مع زوجى وكنت عايزة اعمل زيارة لبنتى فى خلال فترة الصيف فكنت حابة اعرف ينفع ولا لاء مع العلم ان انا لم أتنازل عن حضنتى لامى ومازالت الحضانة ليا انا ارجو الإفادة علشان ابدافى اجراءات الزيارة لو ينفع او أدى حد يقولى أية الاوراق المطلوبة .........ولكم جزيل الشكر
راجل متوحش زوجته زعلت منه وقررت انهاء الحياة الزوجية

#1131 هل قتل آمالنا مجمع البحوث الاسلامية

2012-05-16 15:45

اى دين او قانون او عرف او راى او اى اختراع مهما كان اسمه ايه او فين هذا الذى يحرم الابن من ابيه اى دين ده الذى يجعل الاب مجرد خزنة ويحرمه حتى من الولايه على ابنه من اين جاء هذا العلم الازهرى وايه ياربى الفصاحة واللباقة والفلسفة اللى نزلت على علماء الازهر الشريييييييف ومجمع البحوث الاسلااااااميةمين ده اللى يفتى بانى لا ارى بناتى منذ عامين اى دين ده الذى لا يعطينى الحق فى توجيه بناتى او حتى امرهم ماذا يلبسون واين يذهبون انا عارف طبعا علماؤنا الاجلاء الذين تربو فى كنف المخلوع وعائلته معاهم بدل الرد الف وبدل الدليل الف ويطلع انا اللى عضيت الكلب وتببت له فى حالة تسمم وسأدخل النار مع صاحبة الهرة التى لم تطعمها وحتى دى كمان عشان واحدة ست عيب تدخل النار الاول المفروض المطلقين المغضوب عليه من زوجاتهم يدخلو الاول وبعد كدة يشوفو فلسفة للهرة مش يمكن تطلع الهرة غلطانة طيب هى ليه متصرفتش اااااى يمكن عشان دى هرة مش هر اه لو كان تطلع وقعتها مش فايتة مع مجمع البحوث بالله ترحمونا ياجماعة بسم الدين بسم الاخلاق بسم الرحمة بسم الانسانية باى حاجة ارحمونا وبلاش الكلام حوالين انه الاخوان عايزين يعملو فى المراة او السلفيين عايزين يسووا فيه مش كده يا دكتور عبد الله النجار
راجل مجرم بياكل العيال وبيظلم الستات الغلبانة

#1132 هل قتل آمالنا مجمع البحوث الاسلامية

2012-05-23 01:09

انه لمن دواعى العجب ان يظهر علينا علماء الدين (شعبة مبارك قسم سوزان للشئون الاسلامية)ليتصدوا للقوانين التى مرروها بدلا من ان يتوبوا الى الله ويكفروا عن خطاياهم التى افسدت علينا حياتنا وقلبت اوضاع الاسرة المصرية والغريب العجيب والمريب ايضا انه بسم الدين وله الف مبرر والف دليل بالغم من ان هناك اشياء اخرى على الناحية العكسية اشياء مرتبطة بالتسيب والانحلال تكون فيها الفتوى سهلة وبسيطة ومتسيبة بسم تجديد الخطاب الدينى او تغير الواقع وطبعا الفتوى تتغير بتغير الواقع بسم صحيح الدين وفلسفات وتركيبات وخلطات محترفين واحنا واولادا ضايعين طيب وبعدين هل هناك دين يحرم ابن منابوة او اب منابنه يقولك المشكلة مش فى القانون المشكلة فى التنفيذ واصلى اللى بيحصل معاهم كدة قلة منحرفة لكن الاصل انه المراة لما تطلق بعد ماتطلع روح امك بتكون طيبة ولذيذة ووديعة وبتخاف على ابنها بس بتخاف عليه من من ابن ال------الاسد الكاسر دةحتى الاسد مش بيكل ابنه المهم الرجالة اللى طلقو ستاتهم دول مرضى عايزين ابادة جماعية خوفا من ان ينقلوا المرض لغيرهم منالرجالة
خالد عبد الشافى

2012-05-23 15:27

حسبى الله ونعم الوكيل يارب بيدك حقى فلا تضيعه اللهم انت تعلم انى مضلوم فانتصر

Guest

2012-05-24 14:39

ازاى يفنى اب فى عملة ومشغول طول الوقت وكمان يقدر يتجوز زى ماهو عايز والمطلقة محرومة منه1ا الحق وشبابها بيروح ازاى سبع سنوات للولد وتسع سنبن للبنت ده تخريف مش اصلاح مين مين اللى هيراعيهم وخصوصا البنت محتاجه لامها فى فترات حرجة ممكن معلهش نضع قانون اتفاق علشان الاولاد سواء البنت او الولد محتاج لابوه وامه يعنى المفروض الاولاد يبقوا ما بين ابوهم وامهم علشان اولاد مايحسو ش بالحروان والنقص عن بقبة الاطفال وشكرا

Guest

#1135 أحمد البادي

2012-05-26 12:31

بعض العوانز بتضخحك علي الراجل الان وتتزوجه فقط من اجل تخلف طفل وبعدها تاخد كل شيء وتطلق يا اما يعيش الراجل جزمه في رجلها اقسم بالله اصبح الرجل جزمه في قدم الست هذا ما ارادته سوزان واعوانها نزع رجولة الرجل
المصري لكي يفقد صوته ويعيش ضعيف تحت سيطرة الظلم شكر

Guest

2012-05-27 23:43

الولد سن الحضانة فى الشريعة 7 سنوات

Guest

2012-05-27 23:46

مجمع البعوث الاسلامية اساسا معين من قبل النظام البائد ولزالك يتمسك بقانون سوزان مبارك

Guest

2012-05-27 23:50

قانون الاحوال الحالى يعطى الفرصة للنساء فى هدم الاسرة وطلب الطلاق بسهولة وازلال الرجل كثيرا لاسباب واهية

Guest

#1139 Re: تعديل قانون الاسرة من اجل استقرار البيوت المصرية

2012-05-29 15:28

Guest

2012-05-31 12:27

متي تاريخ الوقفه الاحتجاجيه اعتراضن علي قانون الاسر

Guest

#1141 Re: ارجو عرض هذه القصة على المشرعين للاخذ فى الاعتبار

2012-06-02 03:41

#39: امتى القانون الجديد - ارجو عرض هذه القصة على المشرعين للاخذ فى الاعتبار

أولاً هذه ليست من بيت أصيل وأعتقد أن الذي يحكمها هي إمرأة وعلى الأكيد أمها ومعظم الزيجات الفاشلة وأنا على يقين من هذا الكلام أن بيت الزوجة ليس به رجال يحكمون بل المرأة التي تحكم البيت والرجال بدون قيمة تذكر ، مجرد منظر ليس له اي إرادة _ وعندما أسجن من أجل زوجة فاشلة هي وأهلها وبيتها الذي لا بوجد به رجل واحد _ أقتلها هي وأهلها الديوثوين الذي لا يوجد عندهم كرامة ولا رجولة لتعبث المرأة بتفسها وبأولادها _ وأعتقد أن قانون الخلع قد جعل معظم النساء مومسات على طريقة شرعية تتزوج ثم تخلع وهكذا رجل تلو الآخر _ والحرة التي هي من بيت حر لا تقدر على مثل هذا العمل وهي أن تنتقل من رجل إلى رجل _ فأقول إنها مومسة على طريقة شرعية لا تحاسب عليها ويوافقها القانون والدولة وبالتالي أطفال مشردين _ وربنا يرحمنا ويلطف بينا من القوانين التي تجعل من المرأة مومس والأهل ديوثين

1990

#1142 انا قررت

2012-06-02 17:29

قررت ان اخد حق بايدى ومحدش يسالنى كيف انا تعبت ومش هندم عل قرارى المهم انى اضحى عشان اطفالى وهذة رغبتهم نصيحة منى اللى اللى يقدر يضحى لازم يضحى

Guest

2012-06-03 16:46

لازم القانون الاسرة يتغيير دة ظلم بين

Guest

2012-06-04 06:29

الولد سبعه والبنت تسعه معقوله
وده لازم من زمان زجاء الوقت لاصلاح الحياه الاسريه .فمن حق الاب ان يربي ابنائه وبناته في سن مبكره .
جاء الوقت لنقف جميعا لتغيير معظم القوانين التي افسدت في الحياه السابقه من قبل المخلوع وزوجته التي كانت تحكم معه .؟كان اصلها البيت مكانها بس هي فاضيه .ولابد من تغييير قوانين الاسره التي افسدت الحياه الزوجيه وجعلت البنت بتتجوز وهي في اي وقت تخلع وتعمل حضانه والابناء يتركوا مع الزوجه فمن اي ن جاء لها التربيه وهي تترك الاولاد وتتزوج وتعيش وتقبض من زوجها وهي في بيت والدها بحق الحضانه وتعيش بالفلوس وتصرف وتعيش . ولذلك لابد من تغيير الحضانه الي 7 للولد و9 او 8 للبنت لكي يستطيع الاب ان يربي بجد ولا يتربي الولد او البنت تربيه نسائيه بلا موقف من الحياه او الاحتكاك .وبالنسبه للرؤيه لابد من تغيير لابد من جعلها 48 ساعه من حق الاب لكي يستطيع الولد او البنت ان يتعاملوا مع الولد وعائلته ويتربي معهم الي ان ينتهي سن الحضانه وفي ذلك الحاله يكون اهون للطرفين 7 للولد و8او 9 للبنت

Guest

2012-06-07 15:51

الزوجه مستحيل انها تسيب اولادها عشان تتجوز دا راى القله فقط لكن الام هيا التى تربى الابناء مش الادب الاب اول حاجه بيعملها انه يدور على حاله ويجيب للعيال مرات اب ويا عالم المعامله هيبقى شكلها ليهم ازاى ممكن القانون يفضل زى ما هو مع وضع قانون مع عدم زواج الام ولو تزوجت تسقط الحضانه ونفس الكلام للاب مش كل حاجه تدفع تمنها الام اتقو الله

Guest

2012-06-10 13:24

الرجل عاوز شقته و ما يصرفش علي أولاده
ده من الاخركده
مش عاوز يشوف ولاده و كلام فاضي
كل الرجاله عامله مظلومه
ربنا يريحنا منهم

Guest

#1147 Re: Re: الالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا للظلم كفاية حرام: مقترحات قانون الاسرة الج

2012-06-18 08:13

#72: dr mahmoud - Re: الالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا للظلم كفاية حرام: مقترحات قانون الاسرة الجديد

Yes Ahmed Shafiq and to الالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا Oau Mercy Mercy of Allaah from the Alalalalalalala

Guest

#1148 Re: امنية

2012-06-20 20:24

Guest

#1149 هاني

2012-06-21 10:39

الغريب انك بتعترفي انها شقته وعايز يسترد شقته وعايز اقولك ان تعبك لابنك مش ببلاش انتي بتخدي من الاب اجره رعيتك لابنك ولو بترضعي بتخدي تمن اللبن ال بيشربه من صدرك فعلا ال اختشوا ماتوا ايها النساء

Guest

2012-06-29 02:33

ربي أني مغلوب فأنتصر